Laen...
Sündmuste kalender

Tallinna Filharmoonia (TF) on kontserdiorganisatsioon, mis paikneb Tallinna vanalinnas aadressil Pikk tn 26 ajaloolises Mustpeade majas. 1994. aastal Tallinna Linnavalitsuse loodud asutus koondab enda alla kaks eri žanrit viljelevat haru: rahvusvaheline muusikateatri festival – Birgitta festival ning Eesti ainus professionaalne ja püsikoosseisuline kammerorkester – Tallinna Kammerorkester. 

1993. aastal loodud 20-liikmeline Tallinna Kammerorkester resideerub Mustpeade maja teisel korrusel Vennaste saalis, aga kontserte antakse publikule tuttavas Valges saalis. Rohkearvulised kontsertreisid on viinud orkestri esinema väga paljudesse kontserdisaalidesse nii meil kui mujal – New Yorgi Carnegie Hall, Berliini Kontserdimaja, Pekingi Keelatud Linna kontserdisaal kui nimetada vaid mõnda. Orkestri kunstiliseks juhiks on olnud Tõnu Kaljuste, Juha Kangas, Eri Klas, Risto Joost, hooajast 2019/2020 jätkab taas orkestri asutaja Tõnu Kaljuste.

Birgitta festival sai alguse 2005. aastal Eri Klasi eestvedamisel ja tema kunstilisel juhtimisel arenes see Tallinna igasuviseks muusikaliseks tippsündmuseks. Pirita kloostri varemetes toimuval festivalil on esinenud maailma kõrgeimad tipud ja tuleviku suurnimed, kes meenutavad veel aastaid päikeseloojangus kõrguvaid keskaegseid müüre ja suveõhtute sumedust. Ühe festivali programmi mahub keskmiselt 6—7 kõrgetasemelist rahvusvahelist muusikateatrietendust ja festivali kavadest võib leida artiste Argentiinast Lõuna-Koreani. Festivali kunstiline juht aastatel 2002—2016 oli Eri Klas, 2017—2018 Risto Joost, 2019. aasta programm oli pühendatud maestro Klasi 80-ndale sünniaastapäevale ning valmis koostöös tema mõttekaaslastega, 2020. aasta festivali kunstiline juht Dmitri Bertman ning 2022. aasta festivali kunstiline juht Tõnu Kaljuste. 

Tallinna Filharmoonia administratsioonis töötavad pühendunud inimesed, kes ühiselt maja toimimise ja kontsertide kõrge taseme nimel töötavad. Mustpeade majas saab korraldada ka erinevaid sündmusi alustades eksklusiivsetest vastuvõttudest ja linna esindusüritustest ning lõpetades pulmade ja sünnipäevapidudega. 

Tallinna Filharmoonia direktoriteks on olnud Urmas Kõiv, Tarmo Leinatamm, Jüri Leiten ja Marko Lõhmus, aastast 2014 seisab kollektiivi toimimise eest direktriss Margit Tohver-Aints. 2022. aastast on Tallinna Filharmoonia direktor Lennart Sundja.

Tallinna Filharmoonia on korraldanud palju eriilmelisi kontserdisarju, nagu näiteks Klassika koos Klasiga, Ikoonid, Brunchert, Mozart ja Mahler, Salong, Kohtumised, Portree ja uued sarjad Noorte Filharmoonia, Orelimaagia, Kõrvaring ning Persona.

Tallinna Filharmoonia pakub publikule elamusi igal kontserdil!

2002–2016 Eri Klas
2016–2019 Risto Joost
2019– Tõnu Kaljuste

Tallinna Filharmoonia keskseks muusikakollektiiviks on Tallinna Kammerorkester, mille asutas 1993. aastal Tõnu Kaljuste. 29 tegevusaasta jooksul on Tallinna Kammerorkester kujunenud tuntud ja tunnustatud kollektiiviks kogu maailmas. TKO algusaastate tegevus oli väga tihedalt seotud Eesti Filharmoonia Kammerkooriga, kellega koos plaadistati firmale ECM Arvo Pärdi „Te Deum“, mis ilmumise järel püsis terve aasta maailma plaadiedetabelite esikümnes ning pälvis kõrgeid hinnanguid juhtivatelt muusikakriitikutelt. Hilisemad olulised plaadistused on olnud Erkki-Sven Tüüri „Crystallisatio“, Arvo Pärdi „Litany“, „Neenia“ Heino Elleri keelpillimuusikaga jt.

Kontserdireisid on TKO viinud korduvalt USAsse, Kanadasse, Jaapanisse, Mehhikosse ning enamikesse Euroopa riikidesse. Esinetud on paljudel mainekatel muusikafestivalidel. Tallinna Kammerorkestri peadirigendid on olnud Tõnu Kaljuste ja Juha Kangas, sügisel 2013 asus peadirigendiks Risto Joost. Hooajast 2019/2020 on Tallinna Kammerorkestri kunstiline juht ja peadirigent Tõnu Kaljuste.

KUI ERI KLAS TALLINNA FILHARMOONIA KUNSTILISEKS JUHIKS SAI,

oli tal taskus juba suure muusikamaailma tundmise ja vallutamise kogemus. 2002. aastaks oli ta olnud 20 aastat Estonia Teatri peadirigent, pidanud sama ametit Stockholmi Kuninglikus Ooperis, Hollandi Raadio Sümfooniaorkestri ja Tampere Linnaorkestri juures. Ta oli juhatanud paljusid Euroopa tipporkestreid, mille krooniks kindlasti Berliini Filharmoonikud. Ameerikas on Eri Klasi partneriteks olnud Chicago, Clevelandi, Dallase, Bostoni, Los Angelese, San Francisco, Detroidi, Cincinnati ja mitmete teiste linnade parimad sümfooniaorkestrid. Tim Page kirjutas ajalehes „The Washington Post” (27.03.1998): „Klas on tohutult huvitav ja originaalne, dirigendipuldis silmapaistvalt ebahariliku maneeriga kunstnik. Tema käsivarte liigutused on veidralt piiratud – vahepeal tundub, nagu ujuks ta vee all -, kuid tal on ebatavaliselt tundlikud randmed ja käelabad ning ta on arendanud omapärase meetodi, kuidas oma kavatsused mängijatele edasi anda. Ma olen harva kuulnud Rahvuslikku Sümfooniaorkestrit kõlamas nii erksalt, nii ühtlaselt, nii inspireeritult.”

Oma kogemusi ja kontakte hakkas Eri Klas kohe edasi andma ka Tallinna Filharmoonias – ikka selleks, et väike rahvuslik organisatsioon omandaks peatselt rahvusvahelise mõõtme. Aastatel 2002-2006 juhatas ta kontserdisarja „Klassika koos Klasiga”. Toimus 16 kontserti, kus solistideks olid näiteks Bella Davidovich (USA) ja Kalle Randalu. 2005. aastal sai teoks kammerorkestri kontsertreis Jaapanisse.

2005. aastal pandi Eri Klasi initsiatiivil koos Tallinna Linnavalitsusega alus Birgitta Festivalile, mis on tänase päevani jäänud meie pealinna igasuviseks tippsündmuseks. Nii nagu Maestro ise tundis ennast kodus olevat kõikides muusikažanrites, nii on ka Birgitta Festival pakkunud ooperit, balletti, vokaal-sümfoonilist muusikat (sh. lavastatud kujul), džässi, lastelavastusi jne. Külla on kutsutud põneva repertuaariga teatreid Venemaalt, Saksamaalt, Inglismaalt jm. Eri Klas on ise juhatanud festivalil muuhulgas Tšaikovski „Luikede järve“, Verdi „Reekviemi”, Rossini „Sevilla habemeajajat“, mitmel korral Orffi „Carmina Buranat” ning teisi külalisteatrite etendusi. Erilisteks sündmusteks kujunesid Britteni kammerooperi „Kruvipööre“ ja Bernsteini „Missa“ esmaettekanded Eestis. Nostalgiliseks õhtuks kujunes Arvo Pärdi „Tabula rasa” esitus 2013. aastal. Solistideks ikka Tatjana Grindenko ja Gidon Kremer, kes Eri Klasile pühendatud teose tõid TPI aulas esiettekandele 33 aastat tagasi. Toona juhatas Eri Estonia teatri kammerorkestrit, nüüd Kremerata Balticat.

Heites pilgu veel kahele viimasele aastale, väärib ära märkimist galakontsert „Tallinna Filharmoonia 20“, Moskva Helikon ooperi kunstilise juhi Dmitri Bertmani poolt Eri Klasile pühendatud juubeligala ja maestro viimane tõusmine dirigendipulti 2015. aasta Birgitta festivali galal „Passion of Broadway“.

Ei tohi unustada Eri Klasi pingutusi, et Mustpeade Maja sai 2011. aastal Tallinna Filharmoonia uueks koduks, millele järgnes uue Steinway klaveri muretsemise kampaania. Kui lisada veel, et Eri Klas oli eesti Rahvuskultuuri Fondi asutaja ning esimees, Eesti Olümpiakomitee liige, UNICEF-i hea tahte saadik, Eesti Muusikaakadeemia audoktor jne. - siis tunneme paratamatult, et tema pühendumus Eesti muusikaelu arendamisse on töö, mille realiseerimiseks oleks olnud vaja mitme inimese panust. Aga Eri Klas sai selle eestvedamisega üksi hakkama ning head sõbrad ja mõttekaaslased tulid julgete mõtetega alati kaasa.

Tallinna Filharmoonia uueks kunstiliseks juhiks on saanud Risto Joost. Jääme huviga ootama nende tulevikuplaane ja arengusuundi, kuid ma ei kahtle hetkekski, et Tallinna Filharmoonia tegevusi jääb alatiseks saatma just 2016. aasta Birgitta Festivali moto: „Armastusega Eri Klasilt.”

Arne Mikk

Alamkategooriaid