Laen...
Sündmuste kalender

9. ja 11. mail mängiti Mustpeade majas Ühendkuningriigi ühe tuntuma ja mõjukama helilooja Michael Nymani kammerooperi “Mees, kes ei teinud vahet naisel ja kaabul“ kontsertettekannet. Sündmus oli tähelepanuväärne, sest 23 aastat polnud Tallinnas Nymani lavateoseid ette kantud.

Nymani „Mees, kes ei teinud vahet oma naisel ja kaabul“ tõid lavale dirigent Tõnu Kaljuste koos Tallinna Kammerorkestriga. Solistidena astusid üles dr P rollis Raiko Raalik (Rahvusooper Estonia), proua P rollis Maria Valdmaa ning neuroloogi, dr S rollis Mati Turi. Vahetekste luges näitleja Taavi Eelmaa. Trupil on lavastajana abiks Peeter Jalakas ning ooperi tõlkis eesti keelde Marko Matvere.

Hiljuti oma 78. sünnipäeva tähistanud Michael Nyman (sündinud 23. märtsil 1944 Londonis) on helilooja, dirigent ja pianist, aga ka libretist, muusikast kirjutaja, filmitegija, kelle helilooming hõlmab nii teatri-, kontsert- kui ka filmimuusikat. Alates omanimelise ansambli loomisest aastal 1977, on ta tuuritanud sellega ümber maailma (aastal 2007 andis Michael Nyman Band kaks kontserti ka Eestis), tema looming kõlab mainekate sümfooniaorkestrite, kammeransamblite, vokaalsolistide ja kooride esituses üle maailma ning ilmselgelt kuulub Michael Nyman Ühendkuningriigi tuntuimate ja mõjukaimate heliloojate hulka.

Esmalt ja kõige laiemale kuulajaskonnale seostub Michael Nymani nimi tõenäoliselt filmimuusikaga. Tema absoluutsed hitid on muusika filmidele „The Draughtsman’s Contract“ („Joonistaja leping“, 1982, režissöör Peter

Greenaway, kellega koostöös valmis Nymanil peamiselt 1980ndatel üle kümne filmi) ja loomulikult „The Piano“ („Klaver“, 1993, Nymani ainus koostöö režissöör Jane Campioniga). Just tänu filmimuusikale tuli rahvusvaheline

tuntus ja lausa kultushelilooja staatus. Nymani filmimuusika levib arvukate seadetena ka kontserdisaalides, nii on ta näiteks filmi „Klaver“ muusika vormistanud ka klaverikontserdiks, kahe klaveri kontserdiks, teinud sellest seadeid kammerorkestrile, häälele või saksofonile keelpillidega jne.

Ometi on filmimuusika Michael Nymani mahukas ja mitmekesises loomingus vaid jäämäe tipp. Olulisel kohal tema oopuste hulgas on orkestriteosed, ooperid ja muu teatrimuusika, vokaal- ja instrumentaalkammermuusika,

sh keelpillikvartetid, instrumentaalkontserdid, viimasel kümnendil on tema loomingunimekirja lisandunud ka terve rida sümfooniaid, mille numeratsioon ei ole küll kronoloogiline ja järjepidev.

Esimene kokkupuude ooperižanriga oli Nymanil 1980ndate keskel, kui ta kirjutas Oliver Sacksi novellil põhineva nn neuroloogilise kammerooperi „The Man Who Mistook His Wife for a Hat („Mees, kes ei teinud vahet

oma naisel ja kaabul“, 1986), mis põhineb tõestisündinud lool Dr P-st, kes kannatas nägemishäirete all.

„„Mees, kes ei teinud vahet oma naisel ja kaabul” uurib oimusagara kahjustuse, visuaalse agnoosia all kannatavat isikut (Dr P-d). Sellised patsiendid “näevad ja samas ei näe”. Nad eristavad värve, jooni ja piirjooni, lihtsaid kujundeid, mustreid, liikumist jne, aga on võimetud neist mõtestatud pilti kokku panema. Nad ei tunne ära tuttavaid nägusid, kohti ning objekte. Visuaalne maailm on neile võõras, abstraktne, kaootiline ja müstiline. Kui ümbritsevat elu silmadega enam kombata ei saa, tulevad appi teised tajuvõimed. Meie loos aitavad suurepärasel lauljal Dr P-l maailma ning iseendaga ühendust säilitada tema erakordsed muusikalised võimed,“ kirjutas ooperi inspiratsiooniks oleva raamatu autor Oliver Sacks, briti neuroloog, loodusteadlane ja kirjanik, keda on nimetatud ka  „kaasaegse meditsiini poeediks“ ja „üheks 20. sajandi suurimaks kliiniliseks kirjanikuks“ (New York Times).

Michael Nymani kammerooperi „Mees, kes ei teinud vahet oma naisel ja kaabul“ kontsertettekande tõi Tallinna Filharmoonia Mustpeade majas 9. ja 11. mail 2022 lavale Tallinna Filharmoonia koos Tallinna Kammerorkestriga. Toetasid Tallinna linn, Kultuuriministeerium ja Eesti Kultuurkapital.

Loe vanemaid uudiseid